שני עולמות מסקרנים אותי במיוחד, גם המדע וגם האומנות. לפיכך שמחתי מאוד לראות את השילוב הנפלא של שניהם בתערוכה החדשה המוצגת בגלריה של אוניברסיטת תל אביב הנקראת "Plan(e)t – צמחים חושבים חושבים צמחים" המציגה שיתוף פעולה חדשני שנעשה בין אמנים מהארץ ומחו"ל ובין חוקרים ומדענים מהאקדמיה. שילוב של אמנות ומדע זהו תמיד שילוב מנצח!
אוצרי התערוכה: ד"ר תמר מאיר וד"ר ספי הנדלר.
במציאות של משבר אקלימי עולמי, תוכלו לראות בתערוכה זו את הקשר בין הטבע, האנושות והתרבות, תוך התבוננות מחודשת בצמחים בעולם החי, באמצעות פרויקטים המשלבים מחקר באקדמיה והקשר המתבטא בעשייה אמנותית.
כחובבת צמחים מושבעת, תמיד שאלתי את עצמי, איך זה שצמחים יודעים מתי לצמוח מהאדמה בזמן הנכון. למרות שלצמחים אין מוחות, הם בעלי גנים רגישים לזמן שמאפשרים להם לדכא את הצמיחה או להתחיל התחלה של צמיחה חדשה. מנגנונים נוספים מאפשרים לצמחים לדעת כיצד להפיל את העלים והזרעים שלהם, מתי לפתוח ולסגור את עלי הכותרת שלהם על בסיס יומי, מתי לטרוף וללכוד חרקים ואפילו צפרדעים ופעילויות רבות נוספות.
במחקר חדש שקראתי גיליתי כי צמחים יכולים לזכור מידע ולהגיב אליו. המדענים מאמינים כי צמחים עשויים להשתמש במערכת תקשורת פנימית הפועלת באופן דומה למערכת העצבים המרכזית של בעל חיים. היכולת שלהם להתחזות לבעל חיים היא בלתי נתפשת. כמו פרח הדבורנית (ממשפחת הסחלבים) המתחפש לדבורה נקבה, מפיץ את ריחה של הדבורה ומזמין אליו את זכר הדבורים להזדווגות. לאחר ההזדווגות ברגע שמגלה הזכר את התרמית שזה פרח ולא דבורה, הוא עף לפרח אחר ומאביק אותו.
צמח יכול לזכור מידע על חשיפת אור למשל, להעביר מידע בין החלקים האחרים של הצמח וכיצד לתקשר עם צמחים אחרים.
זאת תוכלו לראות בתערוכה המבססת את ההכרה כי מחשבה מקיימת חייבת לכלול הערכה מחודשת של המערכת ההיררכית שמציבה את הצומח כנחות בהשוואה ליצורים החיים בכלל ולאדם בפרט.
בכניסה לגלריה קבלנו תחושה כאילו נכנסו לגן עדן עם היצירה הנקראת "ארץ מובטחת" עבודתם של צלמים אמריקאים( דיוויד ברנס ואוסטין יאנג – Fallen Fruit) )שצילמו במשך חודשים את הצמחים מרחבי הארץ. יחד עם צילומי הפוחלצים של העופות ממוזיאון הטבע של אוניברסיטת תל אביב, הם יצרו קולאז' ענק עשיר המרהיב ביופיו המודפס על גבי בדים ומודבק על קירות הגלריה ומודפס גם על וילונות הגלריה, תוך מחשבה סביבתית לעשות בהם שימוש חוזר לצמצום הצריכה הסביבתית.
לצד המיצב יצרו האמנים שש מפות "אוצר" של עצי פרי לגלות מחדש את סביבתנו בשכונות של תל אביב. לעומת החגיגה הצבעונית ותחושת הגן עדן, קיימת אזהרה לבני האדם על סכנת מגוון המינים בסביבתנו הנמצא בסכנת הכחדה.
היצירה "ארץ מובטחת" שמה דגש על תפקידו של האדם לשמור על כדור הארץ כולו, על עושרו ועל הסכנה האורבת לו.
בהמשך תבקרו ב"סלון" בו יצרו את "קולקטיב אנייה" עם בתי גידול שונים לצמחים שנבנה מחומרים בשימוש חוזר, במטרה להנגיש מידע להציע דרכים חדשות ליהנות מטבע עירוני ככלי לשיפור איכות החיים של הקהילה במרחב העירוני.
בהמשך תתרשמו מהמפות של נועם רבינוביץ ויחסיו עם סביבתו הטבעית, מאמריליס בלה דונה – שהוא צמח פקעת בוגר ששורשיו אולצו להתפתח בתוך מוגבלות המיכל שבו הוא נשתל. מרחב זה יצמח וישתנה לאורך התערוכה.
בסלון תוכלו להתרשם מהסרט "פולן" של האמנית רלי דה פריס המציגה כיצד גרגר אבקת פרחים ששרד אלפי שנים איפשר לחוקרת ד"ר דפנה לנגוט לשחזר צמחייה קדומה – את הגן המלכותי של הורדוס בקיסריה מלפני אלפיים שנה. כיצד שתל המלך בגנו צמחים ועצים בכדי חרס וקבר אותם באדמה כדי לשלוט על גודלם. בקרוב יישתל גן עתידי בגלריה שישקף פרקטיות של גיזום, צמחיה ננסית ועיצוב צמחים.
חדר קסום במיוחד בו תתרשמו מהמיצב "טרופיזם", שבו שדה של צמחים רובוטיים המתחקה אחר תכונותיהם והתנהגותם של הצמחים. האמנית ליאת סגל יצרה גבעולי ענק שמגיבים לתאורה המשתנה בחלל הגלריה. תנועתם מבוססת על נתוניה המדעיים של ד"ר יסמין מרוז ומחקרה המתמקד בקבלת החלטות והזיכרון של הצמחים.
את המיצב "אמריליס בלה דונה"יצרה רלי דה פריס שיצקה מאובן אמנותי של שורשי בלה דונה אמריליס שממנו הופקע הנוזל המתנקז לדלי מים . על שם אריה אופראית המשמשת כפס הקול של היצירה הזמין לשמיעה באזניות הנלוות.
את הסיור בתערוכת Plan(e)t מסיימת עבודתו הנהדרת והסוריאליסטית של האמן הצרפתי סטפן טיידה "האבנים הבוכות".
מיצב סלעי ענק התלויים באוויר המפיקים מים מתוך עצמם וטפטופן מייצר חוויה מסקרנת המשתנה מדי יום בהתאם לטיפות המים המחלחלות באדמה שעשויה מאבקת חימר. מיצב המשתנה מיום ליום בכל עת בא מתחילים המים לטפטף מעל האבנים הבוכיות.
בגלריה תוצג ההצגה "חלום ליל קיץ" מאת ויליאם שייקספיר, כחלק מהמסר להציג את מערכת היחסים המורכבת והמשתנה בין האדם לטבע ואת האופנים בהם הטבע הופך לאמנות.
כאמנית היוצרת ומקדמת את האמנות האקולוגית, אני מזדהה מאוד עם המסר של האמן יאנג, (מהצמד Fallen Fruit), שהצהיר:
"כי האמנות היא אחד הדברים החשובים שקיימים היום בעולם. לאמנות יש את היכולת לשנות תפיסה, לשנות דעה, ולהביא יופי לעולם. כל העבודות בתערוכה, הן בעלות אחריות אקולוגית. בעיניי, האמנות האקולוגית היא חשובה ורבת עוצמה, כי יש לה את היכולת לייצר מודעות סביבתית".
לסיכום ,נהניתי מחוויה אמנותית, מהחיבור בין מחקרי האקדמיה לעבודות האמנים ולכן אני ממליצה לבקר בתערוכה "Planet -צמחים חושבים – חושבים צמחים".
לצערי בהתאם להוראות המעודכנות של משרד הבריאות החל מיום שישי , ה 13 במרץ 2020, הגלריה האוניברסיטאית סגורה למבקרים עד להודעה חדשה.
לאחר שתיפתח הגלריה לקהל הרחב, מומלץ להירשם מראש לסיורים המודרכים בקבוצות קטנות דרך אתר הגלריה של אוניברסיטת תל אביב.
התערוכה תוצג עד לתאריך 30.6.2020. בילוי נעים!.
תודה מירי על הכתבה שפירסמת. עכשיו מחכה לאפשרות לראות את התערוכה. נשמע מאוד מעניין ומבטיח! בע"ה.