הזכות להעניק פעילות חווייתית וללמד עיצוב סביבתי מקיים מפסולת שאספו מביתם תלמידי בתי הספר הלומדים להעניק בחזרה אהבה לסביבה, מרגשת אותי כל פעם מחדש.
הפעם הוזמנתי כאמנית קיימות ביוזמת המורה שרונית ועלני להדריך את תלמידי שכבת כיתות ד' מבית הספר הדתי ממ"ד "הראל" ראשון לציון בשיתוף האיגודן במסגרת התכנית "עושים סביבה יחד" כיצד נוכל לעצב ולבנות פינת ישיבה אקולוגית, שימושית וידידותית לסביבה.
תלמידי "הראל" שיתפו פעולה בשמחה רבה ואספו עשרות קרטוני חלב שלאחר שטיפה וניקוי הוכשרו לשימוש חוזר לצורך הכנת השרפרפים. לצורך יצירת השולחן, אספנו גליל תוף עץ שהיה פעם לאחסון כבלים ונותר עזוב בשדה. התלמידים למדו כיצד להפוך פסולת גליל עץ ישן ושבור לעיצוב אקולוגי ירוק וחדשני. הרכבנו לו גלגלים והכשרנו אותו לצורך עיצובו מחדש לשולחן צבעוני, שימושי ומקורי.
לצורך עיצוב השולחן הוחלט שתלמידים יציירו את כפות ידיהם ונכתוב את הכתובת "ב"הראל" מושיטים יד לסביבה". כך ישאירו טביעת יד אקולוגית בפינת הישיבה וחותם ירוק בבית הספר. התלמידים קבלו הסברה והכשרה לקידום החינוך הסביבתי, שימוש בפסולת ליצירה כמשאב לשימוש חוזר, הקטנת טביעת הרגל האקולוגית בסביבה, צמצום הפסולת המיועדת להטמנה וכיצד להחזיר אהבה לסביבה תוך עבודה יצירתית וחשיבה מחוץ לקופסה.
היה מרגש לראות את ההפתעה וההנאה של תלמידי כיתות ד' בסיוע המורות ובנות השרות הלאומי, שקיבלו הנחיות כיצד לעצב ולבנות את השרפרפים בצורה יציבה ולעצב את פינת הישיבה שיצרו במו ידיהם. לכל אורך הפעילות התחלקו התלמידים לצוותים. חלק עבדו על ציור ועיטור גליל העץ, וצוותים אחרים עבדו בשיתוף פעולה מלא על בנייתם ועיצובם של השרפרפים.
מרגש היה לראות את קורת הרוח של התלמידים, הסגל החינוכי והמתנדבות מפרי יצירתם – פינת ישיבה אקולוגית שיצרו יחד כפי שתכננו "במקום לפח ניצור מהפך" שהשאירה חותם ירוק בבית הספר וקורת רוח מחדוות היצירה הירוקה.
מוזמנים להתרשם מחוויה מהנה של התנסות משמעותית הלכה למעשה המקדמת את מטרת הפרויקט "עושים סביבה יחד" להגביר את המודעות לנושאי שמירת הסביבה באמצעות הרצאות הסברה חינוכיות מעוררות השראה ובאמצעות האמנות הירוקה המושיטה את ידה לסביבה.
כשותפה לפעילות נהנתי מאוד מהיצירה, מהיצירתיות מהאווירה ומהילדים הנחמדים. היה כיף
מדהים מירי, אומנית במחזור,
יפיפה החינוך והמסר שאת מעבירה לילדים ולמבוגרים שאפשרי ליצור מכמויות של מוצרים יום יומיים, שנשלחו לפח ולשמש אותם לצרכים שלנו לפעם נוספת ונוספת,
לדעתי אחוזיי המחזור יכולים להשתנות מאוד מאיסוף חומרים למחזור לפעילויות חברתיות, בכיתות, בגינות, בבתים ובגנים,
בצורה קבועה ולגרום לפעילויות חד שבועי ליצירת צרכים בשימוש חוזר למקומות רבים,
שיעור נוסף בשבוע כמו שאני זוכר ואהבתי מאוד
יצירה, שהיום כמעט אין
דבר נוסף: לא חסר קשישים שישמחו לילדים שיבנו בשבילם.
אשמח להוראות הכנה – כך נציל עוד כמה קרטוני חלב מהזבל..
מירי זה הרי כ׳כ יפה, כמו דוגמנית!
באמת זה רהיט לחדר ילדים לפינת ישיבה בבית או המשרד בחדר המתנה
, זו דוגמה מיוחדת במינה לתת מתנה,
ויש שאלה: מה הסיבה שלא תעשי כאלה עשרה?.
אני אדאג לגלילים, התלמידים לקרטונים
ואת תהיי יוזמת תהליך ההפקה
עם ילדים נוספים שרואים מאיתנו דוגמה
לעשיה.
בשמחה רבה על הרעיון והיזמה. הרי הפסולת של האדם- זו האספקה הבלתי נגמרת שלנו. במיוחד שמדינת ישראל מטמינה לצערי 80% מהפסולת שלנו באדמות היקרות שכה חסרות לנו. אין מדיניות של איסוף הפסולת והשבתה לחיים חדשים, כחלק מערכי הקיימות.