בשעה טובה ומוצלחת ברכות להחלטה המשותפת של המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך לתוכנית החדשה של לימודי האקלים והקיימות שיחלו ללמד במערכת החינוך משנת הלימודים הבאה תשפ"ג. התוכנית מתוכננת להחיל את כל שכבות הגיל החל מגני הילדים ועד כיתות יב' ותשולב במגוון תחומי לימוד.
כחברה בתנועת "הורים למען האקלים" – בצוות החינוך, היינו שותפים לארגון "הועידה הארצית לחינוך ומשבר האקלים" ופעלנו במהלך השנה לקידום הוראת משבר האקלים במערכת החינוך, לכן אני מברכת על החלטה חדשה ונבונה זו של משרד החינוך והסביבה.
תודה להזדמנות שנתנה לי להעביר הרצאה למורות ולמורים למדעים ביום עיון מקוון שארגנו אוניברסיטת ת"א, המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי, משרד החינוך המזכירות הפדגוגית – אגף א' מדעים הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה.
תודות לכל המארגנות והמפיקות ליום העיון המקוון והחשוב לקידום החינוך האקלימי במערכת החינוך:
ד"ר מירי דרסלר, ראש מרכז המורים הארצי למדע וטכנולוגיה בחינוך היסודי, אוניברסיטת תל אביב.
בילי פרידמן, מפמ"ר מדע וטכנולוגיה, אגף א' מדעים, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
חני פלג, ממונה ארצית לחינוך לקיימות, אגף א' מדעים, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
יום העיון נקרא: שינוי האקלים – מעגלי השפעה – מאחריות גלובלית לאחריות אישית – על מי מוטלת האחריות?
הרצאתי למורים הציגה זווית נוספת לשיתופי הפעולה בין המדע לאמנות בתחום שינוי האקלים, ונקראה: "מעגלי ההשפעה של אומנים בעולם למשבר האקלים והסביבה".
לאור המשבר האקולוגי – האקלימי שבו אנו שרויים, עומד כרגע בפני האנושות אתגר גדול ביותר. לפי כך עלינו להגדיל את מעגלי ההשפעה ולהציג שיתופי פעולה בין אמנים, מעצבים ומדעני אקלים מרחבי העולם, למתן כלים למורים ולתלמידים לקידום המודעות הסביבתית והאקולוגית, שנותנים במה למחקרי מדעני האקלים והסביבה ליכולת לחולל שינויים בחברה ולהשפיע גם על מקבלי ההחלטות.
בהרצאתי לאנשי ההוראה, הצגתי מספר יוזמות שיתופי פעולה בין אמנים למדעני אקלים שהניבו יצירות אמנות מגוונות חלקן מבוססות קוליות, וידיאו ארט, מיזמים סביבתיים, אמנות אקולוגית, סדרת טלוויזיה, אמנות לשימור האלמוגים והמגוון הביולוגי וכו',
היצירות שיקפו באופן חזותי את דברי מדעני האקלים, פנו לשיפוט האסתטי האנושי, הרחיבו את היקף המודעות האקולוגית בתקשורת חזותית הפונה אל הרגש וההיגיון של הצופה שנחשפות למיליוני איש ברחבי העולם. הצגתי כי באמצעות האמנות ניתן להגיע למיליוני איש להפעיל את הדמיון האנושי ולקדם שיתוף פעולה לשלב בין תחומי המדע והאמנות, באופן שהמאמץ המדעי לא הצליח לעשות כראוי.
וכי בשיתופי הפעולה בין המדענים לאמנים, ניתן לספק מסגרת מעוררת השראה המניעה לפיתוח פתרונות ברי קיימא למשבר האקלים והסביבה.
תודה למכתב ההוקרה שקיבלתי מאוניברסיטת תל אביב ד"ר מירי דרסלר, ראש המרכז הארצי למדע וטכנולוגיה ביסודי. תודה לחני פלג הממונה הארצית לחינוך לקיימות, אגף א' מדעים, המזכירות הפדגוגית ליוזמה ולהנחיה, ולכל סגלי ההוראה שכתבו לי משוב חיובי שהקריאה חני פלג בתום ההרצאה.
אני מאחלת בהצלחה רבה לכל סגלי ההוראה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ללמד חינוך אקלימי מהיבטים שונים למתן ידע וכלים להתמודדות עם אתגר המציאות האקלימית המשתנה, והצורך בהגנת הטבע והסביבה.
יחד כולנו בשיתוף פעולה נוכל להגדיל את מעגלי ההשפעה שלנו לקידום מדיניות סביבתית אצל מקבלי ההחלטות, להניע את הכלכלה המעגלית, לשמור על העצים ועל המגוון הביולוגי ולהחזיר את הטבע לאיזון.
לחצו להתרשם ממבחר ההרצאות שאני מרצה בתחומי איכות הסביבה, קיימות, תרבות, אמנות, העצמה חברתית ואישית, בקישור המצורף: https://bit.ly/2UiEtGf
ראשית, ברכות למשרדים להגנת הסביבה והחינוך על היוזמה הנכונה והברוכה. גם לדעתי, יש לחנך לסכנותיו של משבר האקלים ואיך נערכים בצורה נכונה להתמודדות עם המשבר הזה. שנית, לדעתי, צריך שנושא האקלים (וקודם כל, היבטים חברתיים כלכליים של הנושא) חייב להיות משולב בכל השיעורים והמקצועות ולא רק במסגרת שיעור מיוחד שעוסק בנושא. מכל מקום, מאוד משמח שיש החלטה בנידון במשרדי הגנת הסביבה והחינוך.
מעניין מאוד,מאוד וחשוב מאוד,מאוד! תודה רבה,רבה!